Jak przezwyciężyć samo-sabotaż


Czy zdarzyło Ci się, że chciałeś czegoś tak cholernie mocno, przez długi okres czasu i tak bardzo mocno się starałeś, aby to osiągnąć a na końcu i tak nic z tego nie wyszło? Czy zdarzało Ci się ustalać cele, których nigdy później nie osiągnąłeś? Lub może zdarzyło Ci się zastanawiać dlaczego powtarzasz w koło te same zachowania, które prowadzą do tych samych miernych efektów?

Każdy z nas w jakimś momencie swojego życia przechodził przez te etapy. W rzeczywistości wielu z nas nadal przechodzi przez ten cykl samo-sabotażu co tydzień i w rzeczywistości żyje poniżej swoich potencjalnych możliwości. Żałujemy później, że nie zrobiliśmy tylu rzeczy i zastanawiamy się dlaczego utknęliśmy w tych ograniczających schematach.


Czym jest samo-sabotaż ?

Samo-sabotaż jest każdym zachowaniem, myślą, emocją lub działaniem, które odciąga Cię od tego czego chciałbyś świadomie.

Co więcej jest to konflikt, który istnieje pomiędzy świadomymi pragnieniami i nieświadomymi potrzebami, który przejawia się waśnie samo-sabotującymi schematami.

Nie tylko powstrzymuje Cię to przed osiąganiem swoich celów, ale również staje się mechanizmem, który zabezpiecza Cię przed rozczarowaniem.

Innymi słowy Twój mózg zabezpiecza Cię przed doświadczeniem bólu robiąc to co uważa za najlepsze, czyli utrzymywaniem Cię w Twojej strefie komfortu.


Powody samo-sabotażu

Samo-sabotaż zakrada się do naszego życia poprzez nasz brak wiary w siebie, swojej wartości, pewności siebie.

Cierpimy z powodu schematów samo-sabotażu, ponieważ nie jesteśmy w stanie zarządzać efektywnie naszymi emocjami.

Mamy skłonność do reagowania na zdarzenia i okoliczności i ludzi w sposób, który utrudnia nam postęp i osiąganie celów.

Samo-sabotaż jest również używany jako metoda radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i wysokimi oczekiwaniami wobec siebie lub innych, której podświadomie nie jesteśmy w stanie osiągnąć.

Nieważne jaki jest powód naszego samo-sabotażu jest jasne, że jeżeli czegoś z tym nie zrobimy to będziemy kontynuować życie pełne żalu i niespełnionych oczekiwań .

mapa myśli Jak pokonać samo sabotaz- IQmatrix.pl

Rodzaje samo-sabotażu

Samo-sabotaż przejawia się w wielu formach i manifestuje się w naszym życiu na różne sposoby. Oto lista sposobów w jaki sposób sabotujemy nasz sukces.

  • Obawa przed porażką.
  • Strach przed podjęciem ryzyka.
  • Strach przed popełnieniem błędu.
  • Niezdolność do uważnego wysłuchiwania instrukcji.
  • Niezdolność do planowania przyszłości.
  • Niezdolność mówienia “nie” innym.
  • Brak zdolności przewidywania konsekwencji naszych zachowań.
  • Brak zdolności do uważnego myślenia przed podjęciem decyzji.
  • Niezdolność do myślenia krytycznego lub praktycznego.
  • Brak zdolności do elastycznego myślenia na temat problemów.
  • Brak umiejętności  przyznania się do bledów i pomyłek.
  • Ciągłe zamartwianie się.
  • Posiadanie nierealistycznych oczekiwań.
  • Krytyczne osądzanie siebie i innych.
  • Nieustanne porównywanie się do innych.
  • Ciągłe narzekanie na ludzi, życie, okoliczności lub pecha.
  • Nawyk odwlekania.
  • Nawyk perfekcjonizmu.
  • Akceptowanie czyichś porad bez zastanowienia.
  • Ograniczające przekonania, emocje, postawy.
  • Ograniczające myśli skupione na tym czego nie chcemy lub na nierealnych marzeniach.

Jeżeli chodzi o ograniczające myśli, to musimy szczególnie zwrócić uwagę na wymówki które mamy zwyczaj robić a które powstrzymują nas przed posuwaniem się do przodu. Oto kilka przykładów:

To nie działa…

Nie mogę tego zrobić…

Jestem teraz za bardzo zajęty…

Jeszcze nie jestem gotowy…

Nie jestem wystarczająco dobry…

Każdy z tych schematów wymienionych powyżej ma swój własny zestaw konsekwencji, który manifestuje się na różne sposoby w naszym życiu. Niektóre są oczywiste podczas gdy inne mogą być trudniejsze do identyfikacji.  Kluczowe dla nas jest aby rozpoznać i wskazać te myśli, uczucia i działania, które ściągają nas na ścieżkę samo-sabotażu. Tylko wtedy poprzez świadomą uważność możemy przerwać te niepożądane schematy zachowań.

mapa myśli Jak pokonać samo sabotaz- IQmatrix.pl


Eliminacja schematów samo-sabotażu

Istnieje prosty ale bardzo skuteczny sposób, który kiedy zostanie zastosowany pomoże nam wyeliminować samo-sabotaż z naszego życia. Sposób ten składa się z czterech kroków i pomoże Ci świadomie kontrolować zachowania które aktualnie kierują Twoimi decyzjami i działaniami.

1. Identyfikacja samo-sabotujących zachowań

Na początku musimy zidentyfikować zachowania, które uniemożliwiają na posuwanie się do przodu. Aby to zrobić musimy stać się świadomi naszych codziennych decyzji i działań oraz ich konsekwencji. Kiedy już je zidentyfikujesz, ważne jest aby wskazać konkretne wyzwalacze , które powodują że dane zachowanie wypływa na powierzchnię.

Te wyzwalacze mogą obejmować ludzi, przedmioty, określony czas, miejsca itp. Następnie musimy zdać sobie pytanie czy możemy unikać tych wyzwalaczy ? Poprzez proste usunięcie tych wyzwalaczy z naszego życia będziemy lepiej przygotowani aby przejąć świadomą kontrolę na naszymi myślami, uczuciami i działaniami. Jednakże istnieje jeszcze jeden czynnik, który należy wziąć pod uwagę, są to nasze ograniczające przekonania, które są powiązane z każdym poszczególnym schematem samo-sabotażu.

Kluczem jest zidentyfikowanie ograniczających przekonań a następnie zamiana ich w pozytywne wzmacniające przekonania, które będą pracować dla nas a nie przeciwko nam.

Zadaj sobie pytania:

W co wierzę w tej sytuacji?

W co wierzę na temat siebie i moich umiejętności?

Jak moje przekonanie o tym odpala schematy samo sabotażu?

Jak bardzo to przekonanie jest niedorzeczne i niepraktyczne?

Co inni mogliby powiedzieć o tym przekonaniu?

Jaka jest inna bardziej pomocna perspektywa z której mógłbym spojrzeć na tą sytuację?

Te pytania są dobrym punktem startu i pozwolą Ci pozostać skupionym na właściwym kierunku.

2. Odtworzenie schematu samo-sabotażu od podstaw

Po wykonaniu kroku #1, możesz teraz świadomie odtworzyć schemat samo sabotażu poprzez opisanie wszystkich wyzwalaczy i powiązanych zachowań, które manifestują się jako rezultat tych wyzwalaczy. To ważne, aby było jasne w jaki sposób manifestują się te zachowania w twoim życiu zanim przejdziesz do następnego kroku.

3. Identyfikacja zastępczych zdrowych zachowań

W celu wyeliminowania starych schematów zachowań często musimy zastąpić je nowymi schematami , które są bardziej pomocne i praktyczne.  To bardzo ważne ponieważ nie zawsze możemy po prostu unikać wyzwalaczy takich jak ludzie, przedmioty, czy okoliczności, które  powodują, że reagujemy w niepożądany sposób. Musimy więc poświęcić czas i określić nowe, inne bardziej właściwe sposoby reagowania, które pomogą nam osiągnąć nasze cele.  Zadaj sobie pytania:

Jak mogę zareagować w bardziej odpowiedni i proaktywny sposób, który pomógłby mi osiągnąć to czego chcę?

Jaki jest inny lepszy sposób reakcji?

Jakie są powody aby uczynić te zmiany?

Jakie mogą być długoterminowe korzyści z transformacji mojego zachowania w pewnych sytuacjach?

Jakie są kluczowe zalety nowych zachowań?

Praktykuj nowe zachowania zanim uformujesz nawyk

Teraz kiedy już określiłeś swoje nowe zachowanie, musisz zacząć je praktykować i stosować tak często jak to tylko możliwe przez okres następnych czterech tygodni zanim się nie uformuje nawyk.  Zacznij od przejrzenia Twojej reakcji na sytuację w swojej wyobraźni, zobacz ją w szczegółach, poczuj pozytywną energię płynącą poprzez Twoje ciało kiedy pokonujesz schemat samo-sabotażu. Teraz kiedy już utrwaliłeś już nowy schemat, jesteś gotowy zmierzyć się z sytuacją, która wyzwalała Twoje stare schematy i zachowania, jednak tym razem jesteś uzbrojony w nowy mechanizm reakcji, który będziesz praktykować przez następne cztery tygodnie, aż do uformowania nowego nawyku.

mapa myśli samo sabotaż


Eliminacja samo-sabotażu porady

W celu eliminacji schematów samo-sabotażu ze swojego życia musisz podjąć  codzienny wysiłek pozostania świadomym i uważnym swoich zachowań i działań, kiedy będziesz wdrażał różne strategie, które pomogą Ci  wyeliminować te zachowania z Twojego życia.

Ucz się na błędach

Poświęć trochę czasu pod koniec każdego dnia na zastanowienie się w jaki sposób reagowałeś na sytuacje i zdarzenia i ucz się z tych doświadczeń, poprzez zapisywanie w jaki inny sposób zareagujesz na nie w przyszłości.

Myśl z większej perspektywy

Czasami jesteśmy tak pochłonięci naszymi samo-ograniczającymi schematami i zachowaniami ponieważ mamy tendencję do myślenia w bardzo ograniczony sposób. Mamy zawężone pole widzenia i nie dostrzegamy obrazu całości. Musimy więc poświęcić trochę czasu aby myśleć w szerszym kontekście, rozszerzyć nasze zrozumienie i spojrzeć z innej perspektywy na naszą sytuację.

Zadawaj lepsze pytania

Pytania są kluczem do “zamków”, które trzymają nasze problemy w zamknięciu. Poprzez zadawanie lepszych i bardziej efektywnych pytań, będziemy w stanie osiągnąć inną perspektywę na temat sytuacji, w której się znajdujemy.  Będzie to również pomocne w stawaniu się bardziej świadomymi schematów samo-sabotażu, które rządzą naszym życiem.

Zadaj sobie pytania:

Czego nauczyło mnie to doświadczenie?

Co zrobiłbym inaczej gdyby miał jeszcze jedną szansę ?

Jakie byłyby potencjalne korzyści ?

W jaki sposób zmiana mojej reakcji pozwoli mi osiągnąć to czego chcę ?

Traktuj proces zmiany jako eksperyment

Tak jak nie nauczyliśmy się chodzić w ciągu jednego dnia, również zmiany nie nastąpią w ciągu jednej nocy.  Potrzeba na to czasu. Kiedy zaczniesz stawiać swoje pierwsze kroki, musisz liczyć się z tym, że potkniesz się i to nie jeden raz. Jednak musisz się podnieść i kontynuować swoje zmagania, aż do momentu opanowania procesu chodzenia.  Potrzeba było nabrać trochę doświadczenia, aby w końcu się udało. Proces przemiany jest dokładnie taki sam . Traktuj go jako eksperyment i proces, który zajmie Ci trochę czasu i wysiłku. Nie osiągniesz zwycięstwa w ciągu jednej nocy i zapewne przegrasz kilka bitew.

Zasięgaj porady od innych

To ważne aby zawsze konsultować się z ludźmi, którzy mieli praktyczne doświadczenie w zmaganiach się z tym przez co ty teraz przechodzisz. Znają oni z doświadczenia trudności, z którymi się zmagasz starając się wznieść ponad schematy samo-sabotażu.  Dlatego, prawdopodobnie będą oni w stanie udzielić praktycznych porad i wskazówek , które pomogą Ci wyjść poza okowy samo-sabotażu w krótkim odstępie czasu.

Planuj z wyprzedzeniem

Często przedzieramy się przez życie nie wiedząc czego się od niego spodziewać i mając bardzo małą świadomość tego jak różne okoliczności będą się rozwijać.  Jednak kiedy zaczniemy tworzyć solidne plany na przyszłość, konkretne plany jak będziemy reagować na poszczególne sytuacje, ludzi i okoliczności, nastąpi wówczas moment, w którym przejmiesz kontrolę nad swoim życiem i ruszysz do przodu ze swoim życiem z proaktywnym pędem.

Kiedy będziesz tworzył swoje plany, zawsze miej na uwadze możliwość napotkania wyzwań i przeszkód, z którymi będziesz się musiał zmierzyć podczas swojej podróży. Zidentyfikuj je i zastanów się jak będziesz na nie reagować kiedy już się pojawią. I nawet jeśli jeżeli nie poradzisz sobie z nimi efektywnie, kiedy już sie pojawią, nauczysz się w jaki sposób dopasować swoją reakcje następnym razem, kiedy będziesz musiał się skonfrontować z tym konkretnym  problemem lub wyzwaniem

Skup się na rozwiązaniach

Czasami jesteśmy tak zaangażowani w nasze niedoskonałości i ograniczenia, że dostrzegamy tylko same problemy i ograniczenia. Ten specyficzny sposób patrzenia na życie i nas samych prowadzi tyko do kolejnych problemów i niepowodzeń. Zamiast tego poświęć trochę czasu na rozważenie możliwych rozwiązań problemów, z którymi się zmagasz. Zacznij od zadawania bardziej skutecznych pytań, które koncentruję się na znalezieniu ODPOWIEDZI.

Dostosuj oczekiwania

Nasze oczekiwania mogą czasem wznieść nas na nowy poziom, podczas gdy innym razem mogą nas zdołować emocjonalnie. Musimy zawsze poświęcić czas aby sprawdzać nasze oczekiwania, aby być pewnym, że nie są stały się one zbyt wysokie w zbyt krótkim czasie ponieważ konsekwencją ewentualnego niepowodzenia może być problem, aby ponownie odnaleźć motywację zmiany naszego samo-sabotującego schematu zachowania.  Ustalaj swoje oczekiwania na odpowiednio wysokim poziomie, pozostając przy tym elastycznym i zawsze bierz pod uwagę okoliczności, warunki i zasoby. Pamiętaj, że również procesu chodzenia nie opanowałeś w jeden dzień a dochodzenie do perfekcji potrzebowało czasu.

Podejmuj większe ryzyko

Niejednokrotnie Ci, którzy podejmują większe ryzyko mają mniej żalu niż Ci, którzy grają bezpieczne i nie mogą poradzić sobie z niepewnością. Jest to również prawdą, jeżeli chodzi o przekształcanie swojego zachowania. Potrzebujesz podjąć ryzyko, potrzebujesz dać sobie szansę i potrzebujesz wreszcie poradzić sobie ze starymi schematami ograniczających zachowań, które będą Cię prześladować do końca życia. I nie ma lepszego czasu, aby dokonać tych zmian niż teraz! I nie można lepiej zacząć niż zacząć zmiany od siebie! Nie zwlekaj, rozpocznij proces przemiany od razu.

Poświęć czas na samorefleksję

Ludzie, którzy osiągają w życiu sukcesy są tymi którzy poświęcili czas na myślenie i refleksję swoimi myślami, emocjami, decyzjami, zachowaniami i działaniami. Ludzie Ci wyciągnęli wnioski z tego co pracowało na ich korzyść lub nie. W końcu dopasowali oni swój kurs poprzez inne podejście do sprawy poświęcając czas na refleksję nad tym co robią, oraz konsekwencje tych działań w swoim życiu. Tylko poprzez samorefleksję zdobędziesz niezbędną wiedzę, perspektywę i zrozumienie aby rozpocząć proces transformacji.

mapa myśli Jak pokonać samo sabotaz- IQmatrix.pl


Myśli końcowe

Samo-sabotaż jest jak granat, który wybucha nagle w naszym życiu – odrzucając nas z dala od naszych najgłębszych potrzeb i pragnień. Jednak nie ma już wymówek, ponieważ jesteśmy tymi, którzy za pomocą swojej świadomości mogą powstrzymać wyciągnięcie zawleczki.  Podejmij decyzję o zmianie już dzisiaj, aby nie być ofiarą swoich samo-sabotażowych schematów już nigdy więcej. Mam nadzieję że czytanie tego wpisu sprawiło Ci przyjemność, zachęcam Cie do pobrania darmowej map, którą możesz wydrukować. Jest ona streszczeniem najistotniejszych zagadnień, które były tutaj poruszane i jest zaprojektowana tak aby ułatwić Ci zrozumienie podstawowych pojęć i zagadnień przedstawionych w tym wpisie. Zapraszam do podzielenia się swoimi przemyśleniami i pytaniami w komentarzach.

samo sabotaż mapa myśliPobież mapę za darmo Jak używać map Darmowe mapy

 

Leave a Reply